– PARTNERCONTENT –

Merkenrecht, wat is dat?

De ins en outs van merkbescherming voor ondernemers

Logo-MERKZEKER

Slechts 8,6% van het Europese mkb beschikt over merkrechten, zo blijkt uit onderzoek van de Europese merkeninstantie. Mkb-ondernemers die hun Intellectueel Eigendom, waaronder merkrechten, wél beschermen, behalen een hogere omzet. Waarom zou je je merk registeren?

Logo-Brouwerij-Troost-diap

In Nederland is het merkenrecht geregeld via het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom (het BVIE). Volgens het BVIE is een merk ‘ieder teken, symbool of uiterlijke verschijning waardoor een product of dienst zich onderscheidt van concurrerende producten of diensten’.

‘Met een merkregistratie leg je de naam van je bedrijf, product of dienst vast. Hiermee verkrijg je het alleenrecht om de naam te gebruiken: het is officieel jouw merk,’ legt Edwin van Timmeren van Novagraaf Nederland uit.

Novagraaf Nederland biedt in samenwerking met DAS Rechtsbijstand een dienst aan ondernemend Nederland onder de naam MERKZEKER. Deze dienst omvat merkregistratie, merkbewaking en juridische bijstand in één pakket.

Luciënne-van-Grasstek

‘De door ons gekozen merknaam werd afgewezen door de officiële instantie. Novagraaf gaf ons de juiste adviezen en met MERKZEKER konden wij de gekozen naam wel vastleggen’

Luciënne van Grasstek, Beauty Supps

Wat maakt een goede merknaam?

Sterke merknamen zijn vaak fantasienamen als Canon; zwakke merknamen hebben minder onderscheidend vermogen omdat zij bijvoorbeeld het product zelf omschrijven. Een goed voorbeeld daarvan is de frisrank Dubbeldrank. Meer dan een loze productbeschrijving is dat niet. Ook speelt de aard van het product of de dienst een rol: Apple is geen onderscheidende naam voor een appelboer, maar wel voor een elektronicaproducent.

Onderneemster Marca van den Broek vond het lastig om een goede naam voor haar bedrijf te verzinnen. Ze coacht en traint ondernemers in de creatieve sector. Een vorm van investeren in bedrijven, realiseerde ze zich tijdens een brainstormsessie. Zo ontstond de associatie met zogenoemde ‘angel investors’. Kort daarna registreerde ze haar bedrijf Angelcoaching bij de KvK, maar niet in het merkenregister; hierdoor kwam zij later bijna in de problemen.

‘Dat was balen’

Marca van den Broek ontdekte namelijk jaren na de oprichting van haar bedrijf Angelcoaching dat ook iemand anders deze naam gebruikte. ‘Ik googelde mijn bedrijfsnaam en er kwam een ander bedrijf naar boven,’ vertelt ze. Daar baalde ze behoorlijk van; ze had veel tijd gestopt in het in de markt zetten van haar bedrijf. Nu kwamen potentiële klanten bij de concurrent uit.

Van de Broek deed enig onderzoek en ontdekte dat zij al langer bij de KvK stond ingeschreven dan het andere bedrijf. Daar kon ze wel rechten aan ontlenen, dacht ze aanvankelijk, maar dit bleek niet zo te zijn. Van de Broek heeft de man in kwestie uiteindelijk persoonlijk een e-mail gestuurd en had geluk: ‘Hij trok meteen het boetekleed aan. We hebben toen afgesproken dat hij zijn naam zou veranderen, want hij was pas net begonnen en had niet eens onderzocht of ‘zijn’ bedrijfsnaam al in gebruik was.’

Marca-van-den-Broek-van-Angelcoaching

Merkbescherming in de vorm van merkregistratie is essentieel voor een sterke positie in het geval van conflicten over de naam van je bedrijf, product of dienst én voor de waarde van je bedrijf

In het geval van Marca van den Broek was er geen man overboord, maar jij kunt voorkomen dat je in hetzelfde schuitje terechtkomt door je merk te registeren en te laten beschermen.

Wil jij meer weten over merkenrecht en de bescherming van jouw merk? Download dan het whitepaper Merkenrecht: de ins en outs van merkbescherming voor ondernemers.

Download Whitepaper

Logo-MERKZEKER

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan