SAMEN STERKER

“BIJ EEN ANDER ZOU IK GIEREND GEK WORDEN

Olivier en August

Twee tegenpolen die elkaar versterken: ondernemers Olivier Lisman (43) en August de Vocht (40). Het succes van de Afgeprijsd-app tegen voedselverspilling is de smeerolie van hun samenwerking.

LEES VERDER

Naam: Olivier Lisman
Functie: Mede-oprichter CONSPIRACYSINC
Standplaats: Amsterdam
Omzet: €2.500.000 per jaar

“Exploration creates”

MijnZaak Profiel

Naam: August de Vocht
Functie: Directeur bij NoFoodWasted
Standplaats: ‘s Hertogenbosch
Omzet: €264.000 per jaar

“Voedselverspilling is een keuze”

MijnZaak Profiel

“Alleen de interesse voor Ajax delen we, geloof ik. Onze karakters lopen mijlenver uiteen, maar dat is de kracht van ons partnerschap.” August de Vocht en Olivier Lisman lijken dan in de verste verte niet op elkaar, ze kunnen het wel goed vinden, zo blijkt tijdens het dubbelinterview in Amsterdam. In het kantoor van Oliviers marketing- en communicatiebureau CONSPIRACYSINC (CS) wordt gegrapt en gelachen. August: “Olivier schakelt veel sneller. Bij een ander zou een ‘autist’ als ik, gierend gek worden.” Olivier: “Ja, best knap hoe jij daarmee om gaat eigenlijk.”

App-ontwikkelaar August betrok het bureau van Olivier ruim anderhalf jaar geleden bij zijn start-up NoFoodWasted. Zijn Afgeprijsd-app, die supermarkten helpt voedselverspilling tegen te gaan door consumenten te informeren over afgeprijsde producten, had ‘een verhaal’ en een ‘betere uitstraling’ nodig. Een belangrijke investeerder had zich teruggetrokken. August zat met zijn handen in het haar. Hij zocht ‘iemand met ballen’, want hij had geen geld en nog maar tien aangesloten supermarkten.

AFGEPRIJSD-APP

De Afgeprijsd-app indexeert afgeprijsde producten tegen de houdbaarheidsdatum aan in een app. Aangesloten supermarkten voeren tegen een maandelijkse fee de producten in. Consumenten kunnen met pushberichten, aan te passen op frequentie en tijd, een lijstje krijgen. 188 supermarkten van 11 ketens zijn aangesloten en de app heeft 40.000 dagelijkse gebruikers. De Afgeprijsd-app ontving verschillende awards en nominaties. Het bedrijf van August werd onlangs door NRC uitgeroepen tot Impact Startup van het Jaar en verdiende eerder een plek in MKB Innovatie Top 100.

CONSPIRACYSINC, marketing- en communicatiebureau

Conspiracy Concepts en Sinc fuseerden in 2011 tot het marketing en communicatiebureau CONSPIRACYSINC. Het bedrijf staat onder leiding van oprichters Olivier Lisman en Norbert Pollemans. Het bureau heeft klanten als Samsung, Nationale-Nederlanden, Albelli, ING en Adecco. CONSPIRACYSINC kreeg verschillende nominaties en awards, meest recent de 3e plaats van de Fonk 50 beste Bureaus 2016.

“Zie het als een goed huwelijk, waar het kind in kan opgroeien”
– August de Vocht

GELOOF IN HET PRODUCT

Olivier, die al eerder met August had gewerkt, zag dat wel zitten. “August  behoorde tot de eerste app-ontwikkelaars van Nederland en is enorm gedreven. En ik geloofde in zijn product.” In Nederland wordt jaarlijks twee miljoen ton voedsel, goed voor vier miljard euro, weggegooid. “De Afgeprijsd-app is een oplossing waar we allemaal wat aan hebben.” In ruil voor een aandeel in natura, een tijdsinvestering, werd Oliviers bureau verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Van strategie, positionering en identity tot executie van de plannen op alle kanalen. August, ‘het brein’, kon zich daardoor concentreren op de techniek en strategie. De intensieve samenwerking die ontstond, gaf NoFoodWasted een flinke zet. In 2016 telde de Afgeprijsd-app zo’n 40.000 gebruikers en vertienvoudigde het aantal aangesloten supermarkten tot 188. August deed zijn verhaal in de grote kranten. En steeds meer supermarkten weten hem te vinden.

“Gaat veel verder dan een poster in een bushokje”
– August de Vocht

Het partnerschap gaat verder dan ‘het maken van een poster voor een bushokje’, aldus August. Oliviers bureau bemoeit zich nog net niet met Augusts ‘nogal casual’ kleding, maar schrijft wel de persberichten, doet de uitingen op social media, en schrijft zijn pitch voor investeerders. “Ik ben te praktisch”, aldus August. “Lalala en geef maar geld. Dat zou mijn praatje zijn. CONSPIRACYSINC legt er emotie in.” Olivier: “August kan best bot zijn, ja. Wij helpen hem rekening houden met de bühne.”

UNIEKE RELATIE

Even wennen was het wel, vertelt de ondernemer. Zo kon zijn zelfontwikkelde logo (“was best mooi”) meteen de prullenbak in. Rood, in zijn ogen een ‘negatieve’ kleur, kreeg juist een prominente plek in de nieuwe versie. “Zij zijn de experts”, aldus August. En juist die zeggenschap maakt het voor CONSPIRACYSINC interessant, vertelt Olivier. “Dit is heel anders dan de gewone klant-bureau-relatie, waarin je vaak verteld wordt wat je moet leveren. En waar je het product, waarin je zoveel in hebt geïnvesteerd, weer uit handen geeft.”

Of het creatieve gewin uiteindelijk ook wat oplevert, valt voor CONSPIRACYSINC nog te bezien. Maar NoFoodWasted is een etalageproject voor zijn bureau, vertelt Olivier. Circa 30% van CONSPIRACYSINCs portfolio bestaat bewust uit eigen investeringen of initiatieven met een maatschappelijk doel, zoals dat van August. Olivier: “Hier leggen we onze identiteit in. We staan 100% achter het concept en dat ventileren we aan onze klanten.” In het contract met NoFoodWasted zijn afspraken gemaakt over processen, rollen, diensten en tijdsinvesteringen. Maar niet over ‘targets’. “En daarom hebben we elkaar ook gevonden”, denkt Olivier.

De samenwerking gaat verder dan beide mannen, ook hun teams zijn betrokken bij het wel en wee van de Afgeprijsd-app. Maar gescheiden blijft het wel. Dat moet ook, anders worden ze allebei ‘knettergek’, denken ze. Omdat de karakters verschillen. En omdat de samenwerking, met soms bijna dagelijks contact, al intensief genoeg is. Samen op de hei of in de kroeg hoeft niet. “We komen er zo wel uit.” Geen poldermodel, verzekeren ze, “maar overleg on the job. En meteen toepassen.”

“Je zou een andere versie van August kunnen hebben”
– Olivier Lisman

OPEN COMMUNICATIE

Openheid is wel een sleutel tot slagen, vinden beide ondernemers. Olivier heeft ervaringen met partners die geen open kaart speelden. “Dodelijk”, vindt hij. Wel is het moeilijk om grenzen trekken, vertelt Olivier. Ze hebben een aantal uren op jaarbasis afgesproken, maar daar lopen Olivier en zijn team ‘al gierend uit’. “Die tijd moeten we dus zien te vinden.” Dat legt ook druk op August. “Je wéét, maar wíl niet dat ze uit de uren lopen, terwijl we nog niet klaar zijn met het concept”, aldus de ondernemer. “Ik word er wel efficiënter van. Flikkerde ik eerst alles over de schutting, nu doe ik dat gedoseerder. Maar er is zoveel goed nieuws, dat wil je ook delen.” Olivier kan het enthousiasme van zijn partner voorlopig nog goed verdragen. “Al zou je inderdaad ook een ander type August kunnen hebben”, zegt hij droogjes. “Maar soms neem ik gewoon de telefoon niet op.”

Het eerste tropenjaar is achter de rug, de ambitie voor 2017 is groot. De app moet de grens over, groeien naar 500 locaties en een investering van anderhalf miljoen euro binnenhalen. Met een nog ongewisse toekomst, moet NoFoodWasted gehaaide concurrenten voor blijven en partners aan boord zien te houden. Maar August is positief. Zijn aandeelhouders, inclusief Olivier, geven hem het vertrouwen. “En voor elke deur die sluit, gaat een ander wel weer open. Maar ik heb wel het gevoel dat we met zijn allen voor hetzelfde staan.” Olivier heeft zijn kind ‘geadopteerd’. August: “Zie het als een gezond huwelijk, waar het goed kan opgroeien.”

DOE HET SAMEN!

Ook op zoek naar een ondernemer die jou kan versterken? Gebruik de MijnZaak-app en kom makkelijk in contact. Zoek ondernemers per regio, branche, vaardigheden of specifieke keywords.

Test het nu, volledig GRATIS

Download hier jouw MijnZaak App

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan