STIJL & NORMEN

Leve de gentleman

Altijd gepoetste schoenen, netjes geschoren en een kam in de binnenzak. Waar zijn toch die mannen van weleer? De Zaak ging op zoek naar de typische gentleman.

Lees verder

Jan Kik (54)

Bril Jan’t opticiens

“Iedere dag scheer ik me en draag ik een ander pak”

Paul Windt (63)

WINDT interieur

“Iemand die er goed uitziet draait beter dan een sloddervos”

Rob Beelen (66)

Galerie Het Grachtenhuisje

“Kleding is belangrijk, maar het moet wel makkelijk zijn”

Henk Gouw (66)

Schulte Herenmode

“Net als een riem, hoort een das er ook bij.”

De goed geklede ondernemer. Het lijkt wel een uitstervend ras. Of toch niet? In principe maakt het tegenwoordig niet meer uit of je ongeschoren en ongestreken bij een klant binnenloopt. Of toch wel? We gingen op zoek naar antwoorden op deze vragen en streken neer in de bollenstreek. Bij herenmodezaak Schulte in Lisse om precies te zijn. Daar kwamen we tot de volgende conclusies en tips, vanuit het perspectief van de winkelier.

“De ondernemer heeft een bepaald beeld in zijn hoofd waar de realiteit aan moet voldoen.”

Eigen imago bepalen

De ondernemer is een bijzonder soort mens. In veel opzichten is hij de pionier van de moderne samenleving. Hij volgt niemand, maar zet zijn eigen koers, zelfs als anderen hem deze koers afraden. De ondernemer laat zich niet vertellen wat hij moet doen, maar neemt andermans advies altijd ter harte. Hij trekt zijn eigen plan en is bereid de risico’s die daaraan zijn verbonden te aanvaarden. In een kledingwinkel toont een ondernemer vaak dezelfde kenmerken. Hij laat zich niet vertellen welke mode hij moet volgen, maar bepaalt zijn eigen imago. De ondernemer heeft een bepaald beeld in zijn hoofd waar de realiteit aan moet voldoen. Zo kiezen ondernemers bijvoorbeeld vaak voor het dragen van opvallende overhemden en jasjes.

Doelgericht

Een andere bijzondere eigenschap van de ondernemer is zijn relatiegerichtheid. De ondernemer hecht waarde aan een vast contactpersoon die bekend is met zijn wensen en voorkeuren. Zo ook in een kledingwinkel. De vaste contactpersoon weet hoe de ondernemer zijn kleding graag draagt en kan daarom snel en gericht advies geven. Ondernemers zijn leiders, geen volgers. Dit geldt op zakelijk gebied, maar ook op het gebied van mode. Zij zijn bijzonder doelgericht en laten zich dan ook door niemand afleiden. Toch zijn zij zeer strategisch in het opbouwen van relaties.

“Als je in gesprek gaat met een grotere partij, moet je autoriteit uitstralen en respect afdwingen.”

– Jan Kik

Kleed je als een gentleman!

Een oproep aan jonge ondernemers:

  • Match je schoenen altijd met je riem. Het is verstandig om deze gelijktijdig aan te schaffen.
  • Draag altijd een pochet. Zorg ervoor dat deze niet hetzelfde patroon heeft als je stropdas. Deze hoort in de regel af te wijken van de stropdas.
  • Kies een stropdas en pochet die bij de stijl van je kostuum passen. Draag je een tweed colbert? Kies dan voor een wollen stropdas en pochet in plaats van een zijden variant.
  • Verdiep je in beschikbare accessoires zoals een dasspeld en kraagpin. Naast de praktische functie, laten deze accessoires namelijk zien dat je gevoel voor details hebt.

 

“Jongeren dragen vaak dezelfde kleding. Dat vind ik niet leuk. Laat je eigen gezicht zien.”

– Rob Beelen

Stijltips van Schulte Herenmode

Verbeterpunten voor ondernemers tussen de 55 en 65 jaar:

  • Kies voor kleding die aansluit op het lichaam, zonder dat de kleding te strak zit.
  • Durf op te vallen. Dit geldt zowel voor kleur- als patroongebruik. Hiermee maak je meer indruk. Kies wel voor kleding waarin je jezelf comfortabel voelt. Als je kleding draagt waarin je jezelf ongemakkelijk voelt, zul je dit ook uitstralen.
  • Kleed je gepast voor de situatie. Het is tegenwoordig niet noodzakelijk om overal in pak te verschijnen. Laat zien dat je dynamisch bent, door je dynamisch te kleden. Zorg er echter voor dat je altijd een verzorgde uitstraling hebt.
  • Draag bij een jasje bijvoorbeeld altijd een pochet en verdiep je in andere accessoires (dasspeld, kraagpin, etc).
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan