AUTO

Honda NSX

Brute 580 pk, met een zachte kant

Op een circuit – of pakweg de Autobahn – bezorgt de NSX je subiet kippenvel wanneer je vol op het gas stampt. Alsof je in een volbloed racewagen op pad bent. Schakel zijn ‘Track’ modus in… en de twin-turbo V6 achter je rug jubelt het uit met zijn 580 pk.

LEES VERDER

Onze testcoureur

Rob van Ginneken was vroeger dragracer. Tegenwoordig reist hij de wereld rond als autojournalist en liefhebber. Voor De Zaak test hij al vele jaren de nieuwste bolides, meestal vanuit een ondernemend oogpunt, maar soms gewoon om te genieten.

Rob's profiel

Alsof je met de krachtbron van Max Verstappen voortjakkert. Dat klinkt gekker dan het is trouwens. De Red Bull Formule 1 bolide heeft een V6-turbomotor met extra elektrische motor en net zoiets ligt achterin deze gloednieuwe middenmotor super car van Honda.
Sterker nog: die doet het zelfs nog beter met drié gespierde elektromotoren. Hoe dat zit? Laten we het niet te ingewikkeld maken, maar de effecten zijn voelbaar. Ze helpen de 3,5 liter bi-turbo motor om nóg harder te accelereren. En omdat ook de voorwielen worden aangedreven kunnen ze de auto weer strak op koers sleuren wanneer die uitbreekt. Nou ja, binnen redelijke grenzen dan natuurlijk. Bovendien reageren e-motoren in een fractie van een tel, zodat er meteen trekkracht is als je zelfs maar aan het gaspedaal dénkt. Nou ja, je voelt wat ik bedoel…

Specificaties Honda NSX

Prijs: 235.000 euro
Lease: NB
Motoren (V6 en drie e-motoren): samen 581 pk
Trekkracht: 645 Nm
Topsnelheid: 307 km per uur
Acceleratie: 0-100 in 3,3 sec. & 0-200 in 10,6 sec.

Op het circuit

Tot zover de beursberichten. Tijd om het Belgische circuit van Mettet op te sturen. Track-modus ingeschakeld en tussen de oren ook helemaal in de attack-stand. Neem van mij aan… je weet niet wat je meemaakt!
Met de samenwerkende trekkracht van vier motoren is het alsof je wordt gelanceerd. De negen versnellingen flitsen in luttele tellen voorbij, richting de topsnelheid van ver over de 300.
Achter mijn rug jubelt de V6 het intussen heerlijk luidruchtig uit. Zó hard dat ik ze ervan verdenk een speciaal geluidseffect naar het interieur op te wekken. Van buiten klinkt hij namelijk lang niet zo bruut. Top gevonden!
Bij het honderdmeterbord aan het eind van het lange rechte stuk vol in de ankers…
Te vroeg dus.
Met een normale auto moeten ze je in zo’n geval van de vangrails af pulken, maar de NSX remt met zijn carbon keramische schijven als – je voelt hem al aankomen – een racewagen. Tegelijkertijd remt een dikke motorgenerator achterin mee om bewegingsenergie met emmers tegelijk terug te winnen naar het accupack. Net als in een Formule 1-racewagen. En ook in de NSX wordt dat vervolgens benut om weer extra hard te accelereren.

Gemak

Nu heb ik wel vaker op circuits gereden – soms met nog veel sneller spul – maar wat bij de Honda meteen opvalt is het gemak waar het allemaal mee gaat. Je hoeft nauwelijks te wennen voor je serieus hard kunt gaan. Niet helemaal mijn verdienste, gebiedt de eerlijkheid te vermelden. Een ongelooflijk geavanceerd elektronisch regelsysteem verdeelt de power optimaal en remt waar nodig op afzonderlijke wielen bij om het hele spul in het gareel te houden.
Buiten het circuit merk je dat nog veel beter. Altijd één oog op de snelheidsmeter houden trouwens, want geheel onopgemerkt rij je anders met rijbewijsverpulverend tempo langs een flitskast. Zo makkelijk gaat het. Het goede nieuws is dat de NSX het niet alleen met twee vingers in de neus doet, maar ook zijn ‘zachte’ kanten heeft.
Draai de menuknop terug naar de gewone sportstand en je krijgt het gevoel in een Gran Turismo model te rijden. Zoals Maserati. Wel snel, maar toch aardig comfortabel. Kiezelharde vering heeft hij sowieso niet en de sportstoelen zitten gewoon prima. Komt nog bij dat hij niet zó exotisch laag is, dat je op je knieën naar buiten moet kruipen. Zo houd je nog een beetje stijl, als je ergens komt voorrijden.

“Hij is gelukkig niet zó exotisch laag, dat je op je knieën naar buiten moet kruipen.”

Silent mode

Nu we het er toch over hebben: misschien wel de meest bizarre mogelijkheid is de ‘Silent’ rijmodus. De elektronica zorgt dat je zoveel mogelijk elektrisch rijdt en gebruikt een kousenvoeten-stand voor de V6. Nooit weg als je de buren ’s morgens niet wakker wilt blèren. Of zonder al te veel misbaar bij je afspraak wilt aankomen. Aan alles is gedacht!
Zonder twijfel verbruikt de NSX op zulke rustmomentjes minder dan de modale middenklasser. Stamp je echter op het gas, dan gorgelt de brandstof enthousiast weg uit een verrassend kleine 59-litertank.
Dat alles tot grote vreugde van de fiscus, want in de prijs van de nieuwe NSX zit 42 duizend euro aan BPM. Totaalprijs: 235 mille. Wie mooi en snel wil zijn, moet eerst even pijn lijden in de afdeling bankrekening.

Praktisch?

Nah… Qua betrouwbaarheid kun je er zonder twijfel probleemloos dagelijks in rijden, maar bagageruimte is er nauwelijks. Achter de motor vind je een bak waarin een paar weekendtassen passen. Niet de ideale plek om een kratje bier in te vervoeren, want die komt voorverwarmd thuis aan.
Conclusie: een super car met goede manieren. Honda moet nog wel even naar de middenconsole kijken. Ziet er niet uit, met al die kunststof paneeltjes en rare knoppen. Doe mij maar iets met leer bekleed en een fraai pookje.
Toch even te wild allemaal? Wel need for speed, maar dan liever ietsjes minder heftig? Dat kan, want binnenkort lanceren de Japanners hun nieuwe Civic Type R. Oók meer dan serieus te nemen. Ongeveer even groot als de NSX, riant in de spoilers gezet en met een 316 pk-turbomotor in het vooronder. Ook die heeft naar het schijnt een ‘Track’ modus. Zeer benieuwd!

Wil jij als ondernemer ook een keer meerijden?

Vul dan snel het formulier in en dan nemen we contact met je op.

  • Alleen cijfers invullen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan