SAMEN STERKER

“Een veilige haven”

Hoe personeel ‘met een rugzakje’ groeit. En jij ook.

Maud (The Colour Kitchen) en Jasper (Eurest) geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. “Het heeft mijn ogen geopend. Ik word er heel gelukkig van.”

Lees verder

Maud van Tongeren

Functie: Locatiemanager
Bedrijf: The Colour Kitchen, High Tech Campus
Standplaats: Eindhoven

Motto:

“Alles wat je aandacht geeft, groeit!”

Willen we nog wat drinken, vraagt gastheer Faisal van The Colour Kitchen, een hip en ruim restaurant op de High Tech Campus (HTC) Eindhoven. “En niet te moeilijk doen hè”, grapt hij, als locatiemanager Maud van Tongeren even over haar bestelling twijfelt. Het is aan niets te merken, maar Faisal is een van de vijftien leerlingen met een ‘rugzakje’, waardoor hij moeilijk aan werk komt. “Bij Faisal was het eerste doel: zorgen dat hij komt opdagen. Daarna zorgen dat hij blijft en ook weer terugkomt. En nu vertrekt hij niet meer”, zegt Maud. In september krijgt Faisal, als alles goed gaat, zijn diploma en stroomt hij door naar een leuke werkplek in de omgeving van Eindhoven.

 

Jasper Kortsmit

Functie: Food & Beverage manager
Bedrijf: Eurest
Standplaats: Eindhoven

Motto:

“Ga de uitdaging aan en je zal je team en jezelf verbazen.”

MijnZaak Profiel

Opstartplek

The Colour Kitchen opende het ‘grand café’ drie jaar geleden, toen cateraar Eurest, verantwoordelijk voor de campuscatering, besloot de bedrijfsvoering maatschappelijker en internationaler te maken, vertelt Jasper Kortsmit, Food & Beverage manager van Eurest in Eindhoven. Niet alleen breidde het aanbod uit, zodat de 85 nationaliteiten op de HTC behalve een Subway-burger ook eens Indiaas of Italiaans konden eten. Ook wilde Eurest mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ een kans geven. Een opstartplek voor jongeren en volwassenen die om wat voor reden dan ook niet makkelijk aan werk komen. En zo hen te helpen doorgroeien naar een vaste baan.

Bij The Colour Kitchen krijgen ze een vakopleiding in de keuken of de bediening, een diploma (“de uitreiking is echt een feestje”), lopen ze stage en krijgen ze een contract van zeven maanden. Eurest biedt ze vervolgens een tijdelijke plek aan op een van de negen horecalocaties op The Strip, de strook met negen eetgelegenheden op de campus. “En dan gaan ze de wijde wereld in”, aldus Jasper. Jaarlijks zijn zo’n 20 leerlingen bij The Colour Kitchen in Eindhoven in opleiding.

The Colour Kitchen

The Colour Kitchen is een sociale horeca-onderneming, opgericht in 2005, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kneepjes van het horecavak leert. Jaarlijks begeleidt The Colour Kitchen tientallen leerlingen op 20 locaties in heel Nederland, die met opleiding, stages en proefplaatsingen worden begeleid naar de arbeidsmarkt. Daarin werkt het bedrijf samen met horecaondernemingen, cateraars, onderwijsinstellingen, gemeenten, UWV en praktijkscholen.

Supertrots

Behalve de kneepjes van het vak van bediening of kok, doen de leerlingen ook algemene werknemersvaardigheden op. “Zelf bellen als je ziek bent, en dat op tijd doen. Niet een uur voor de lunchpiek bijvoorbeeld”, zegt Maud. Dat gaat stapje voor stapje. Kijk naar Faisal. “Die weet zich steeds beter te concentreren, en ziet ook goed wat de gasten nodig hebben”, vertelt ze. “Het is geweldig om die groei te zien. In het begin zitten ze vaak nog in hun schulpje. Maar na een paar maanden meedraaien is de aanvankelijke angst om op gasten af te stappen of met een dienblad te lopen helemaal weg.” Dan zijn niet alleen Maud en haar team, maar zijn ook de ouders en verzorgers ‘supertrots’. “Die zien dat hun kind helemaal opbloeit en nieuwe vrienden heeft.”

“Ze zitten in het begin vaak in hun schulp, maar dat is na een paar weken meedraaien helemaal weg” – Maud

Huiverig

“En wij groeien zelf ook mee”, voegt Jasper toe, die de taak heeft zijn locatiemanagers mee te krijgen en voor te bereiden op plaatsing van de leerlingen. “Want die moeten daar ook volledig achter staan. En ze moeten kunnen omgaan met leerlingen die iets meer begeleiding vragen.” Net als hijzelf aanvankelijk was, zijn sommigen in het begin wat huiverig. Waar begin ik aan, is dan de angst. “Je moet goed uitleggen wat de bedoeling is, ook aan de reguliere medewerkers in onze locaties.” Maar alles gebeurt in overleg, aldus Jasper. “Nooit een verplichting, anders werkt het niet.”

Structuur

Niet elk bedrijf kan bovendien de structuur bieden die de leerlingen nodig hebben, zegt Maud. Al kunnen kleine aanpassingen veel doen. Een takenkaart op de muur bijvoorbeeld, waarop staat wat de leerling moet doen. “En de leerling bij een wijziging goed en tijdig informeren”, aldus Maud. “Je kunt ze namelijk niet zomaar op een andere plek zetten.” Je moet een gevoel krijgen voor wat iemand kan en wat nog niet, zegt Jasper. Hij vertelt hoe de aanvankelijke weerstand om kan slaan naar echte betrokkenheid. Zo heeft één van zijn locatiemanagers nu vier leerlingen in dienst. Jasper: “Dat is wel het maximum daar, hebben we gemerkt.”

Loon bepalen

“En dan moeten ze echt de arbeidsmarkt op. Dat daar dan een ‘loonwaardebepaling’ bij komt kijken, vinden beiden op zijn zachts gezegd “best lastig”. Samen met de gemeente moeten ze dan namelijk bepalen wat de waarde is van een leerling en dat vertalen naar een percentage van een regulier loon. “Terwijl het eigenlijk heel goed gaat, moet je gaan vertellen wat hij of zij niet kan. Dat drukt een stempel op iemand”, zegt Jasper. “Je wil die waarde helemaal niet in geld uitdrukken.” Maud: “Je wil juist de ontwikkeling laten zien.” De loonwaardebepaling is een domper op een periode van ontplooiing, vinden beiden. “Helemaal als de leerling bij zo’n gesprek zit.”

“Het is echt maatwerk, want elke leerling heeft zijn eigen situatie” – Jasper

Voldoening

Het werk geeft beiden veel voldoening. Jasper: “Je helpt hen echt verder.” Maud, die al een leven lang in de horeca werkt, maar pas sinds 2014 met mensen met een afstand tot arbeidsmarkt, wordt er heel gelukkig van, zegt ze. “Dit werk, dat je in het begin misschien als een probleem wil zien, heeft echt mijn ogen geopend. De doorstroom van leerlingen naar proefplaatsingen op de HTC is 100 procent”, zegt ze niet zonder trots. Ook van leerlingen, die, voordat ze bij The Colour Kitchen aan het werk gingen, elders bijvoorbeeld al meerdere malen waren weggestuurd. “Hier gebeurt dat gewoon niet. Als je als bedrijf een veilige haven creëert voor leerlingen, dan zit je gebakken.” Goede begeleiding is heel belangrijk. Die doorstroom is belangrijk, om nieuwe aanwas vanuit het UWV en praktijkscholen ook een kans te geven. Al willen sommigen niet weg, zegt ze. “Een nieuwe plek is spannend voor ze, want hier voelen ze zich vertrouwd en veilig.”

Als de wil er is, dan kan je als bedrijf op een ondernemende manier iets voor de maatschappij betekenen, vindt ook Jasper. En ook de gasten waarderen dat, heeft hij gemerkt. “Er zijn gasten die daar echt voor komen.” Volgende week gaat hij in gesprek met een ander deel van Eurest Catering op de TU in Eindhoven, om te kijken of uitbreiding mogelijk is. “Samen maken we het verschil, dat is The Colour Kitchen.”

Eurest

Eurest is een Nederlandse cateraar die de catering verzorgt in onderwijs- en zorginstellingen, horeca, tijdens sportwedstrijden en culturele evenementen. Eurest telt circa 900 locaties met 5000 medewerkers en is onderdeel van het Britse cateringbedrijf Compass, dat wereldwijd in 50 landen werkt en meer dan 500.000 mensen in dienst heeft.

DOE HET SAMEN!

Ook op zoek naar een ondernemer die jou kan versterken? Gebruik de MijnZaak-app en kom makkelijk in contact. Zoek ondernemers per regio, branche, vaardigheden of specifieke keywords.

Test het nu, volledig GRATIS

Download hier jouw MijnZaak App

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan