AUTO

Wellness op wielen

Mercedes S-klasse

Je auto als oase van rust en ontspanning tussen twee zware zakelijke afspraken. Of juist als oppepper, zodat je er na de rit weer even tegenaan kunt. Het klinkt overdreven, maar bij de ontwikkeling van o.a. de S-klasse is vooral daaraan gedacht. In de ‘upper class’ draait het om wellness.

LEES VERDER

Onze testcoureur

Rob van Ginneken was vroeger dragracer. Tegenwoordig reist hij de wereld rond als autojournalist en liefhebber. Voor De Zaak test hij al vele jaren de nieuwste bolides, meestal vanuit een ondernemend oogpunt, maar soms gewoon om te genieten.

Rob's profiel

Kennelijk geldt dat ook voor de bijpassende perspresentaties, want onze vliegende testrijder Rob van Ginneken vervoegde zich bij het gesoigneerde en paleiselijke The Dolder Grand in Zürich om de nieuwe S-klasse de sporen te geven. Iémand moet het doen, toch?

Bij de ‘2018-generatie’ van dergelijke modellen gaat het raffinement weer een fikse stap verder dan je nu al van een highend auto mag verwachten. Hoever? Nou laat ik het zo zeggen: ook een – pakweg – Opel Astra is tegenwoordig leverbaar met ergonomische massagestoelen. En heeft smart cruise-control. Het pamperen in de limousinesklasse wordt zodoende naar een heel nieuw niveau getild. Verschil moet er zijn.

Mercedes S 450
Premium Plus

Prijs: 125.000 euro
Lease: 1.769 euro per maand (60 maanden, 10.000 km per jaar)
Motor: 3-liter zescilinder, 367 pk, 9-versnellingen automaat
Trekkracht: 500 Nm
Topsnelheid: 250 km per uur
Acceleratie: 0-100 in 5,1 sec.
Lengte: 513 cm (korte versie)

Mercedes S 450 Premium Plus

Laserscanner en voetmassage

Treffende voorbeelden: de komende generatie Audi A8 – later dit jaar ga ik ermee sturen – belooft dat je bij lagere snelheden echt wat voor jezelf kunt gaan doen dankzij zogenaamde ‘Level 3’ zelfrijdende techniek. Geregeld door kunstmatige intelligentie met zoveel ‘rekenkracht’ dat het aan supercomputers van niet eens zo gek lang geleden doet denken. Een andere wereldprimeur is een lidar laserscanner die de omgeving aftast. Boodschap aan Tesla: ‘Eat your heart out’? Binnenkort meer daarover!

Op iets minder exotische schaal biedt de A8 bijvoorbeeld voetmassagefunctie voor de achterpassagier. Met een druk op de knop zoeft de voorstoel weg en klapt er een voetenbankje voor de dag. Dát kunnen er meer, maar in dit geval kun je uit een hardere of subtielere massage kiezen, de temperatuur kiezen én voor optimaal genot ook nog instellen hoe groot je voeten zijn. Bizar.

Slimme S-klasse stuurt zelf

Denk overigens niet dat het een ver van je bed show is. Oké, de meesten van ons zijn nog even niet toe aan een auto met een prijskaartje van zes cijfers, maar zoals álle snufjes zal ook deze wellness-trend snel omlaag sijpelen naar meer gangbare businessclassmodellen. Dat geldt zeker voor de net gelanceerde upgraded Mercedes S-klasse.

Dan moet je het zeker over zijn autonome rijfuncties hebben. De Merc’ zit vol met camera’s, radars en andere sensoren, maar maakt nu ook gebruik van alle gegevens in de navigatie. Stel je route in en de S remt en accelereert zelfstandig wanneer je een afslag, bocht of t-splitsing nadert. En houdt zich keurig aan de geldende snelheid. Je hoeft alleen even te sturen, als er tenminste geen ander verkeer aankomt.

Ik liet hem een kilometer of honderd op binnenwegen door Zwitserland en Beieren zoveel mogelijk zelf zijn gang gaan en dat ging eigenlijk maar een keer bijna mis. In een wegopbreking met gele en witte lijnen door elkaar raakt het elektronisch brein de kluts kwijt. Iets voor de volgende software update moet je maar denken.

Snelwegen doet hij ongeveer zelf. Tik tegen de richtingaanwijzer en hij voert de inhaalmanoeuvre zelfstandig uit. Of niet, als er iemand aankomt. Dan probeert de auto het na tien tellen nog eens. Tamelijk bijzonder wordt het op de slingerende wegen in het heuvelgebied, want in doorlopende bochten remt hij op tijd aan, stuurt hij aardig strak en accelereert weer door. Nu en dan een tikje op een aanraakgevoelig plaatje op het stuurwiel is genoeg om het brein gerust te stellen dat je nog alert bent.

Wat mij betreft alleen wel een tikje braaf qua tempo allemaal. Ook al geen probleem. Schakel de sportstand in en hij duikt er aanzienlijk harder in en raffelt bochten duidelijk sportiever af. Veelbelovend als je aan pakweg een E-klasse denkt, want die krijgt het zonder twijfel ook.

Energizing Comfort Technology

Kijk, je verwacht in een limousine als de S-klasse natuurlijk niet minder dan een oase van rust, comfort en gespierde prestaties. Laten we het kort houden: dat krijg je. Wat na een paar dagen rijden vooral blijft hangen is het gemak waarmee het allemaal gaat. En dan is er ook nog een nieuwe vondst die daar nog een – eerlijk gezegd tamelijk bizar – sausje overheen giet. Mocht je na een zware zakelijke bespreking toe zijn aan wat ontspanning, verfrissing of juist een dubbele espresso effect, dan komt de nieuwe Energizing Comfort Technology wellicht van pas.

Een wereldprimeur, claimen ze, maar in feite niet meer dan de integratie van alle mogelijke interieurcomfortsystemen. Toegegeven: je weet werkelijk niet wat je meemaakt.
Er is keuze uit zes programma’s van tien minuten. In plaats van klimaatregeling of massagestoelen kies je voor een combinatie van allerlei systemen om een verfrissend, verwarmend, vitaliserend, plezierig of behaaglijk effect op te wekken.

Daarvoor gebruikt de auto de klimaatregeling, al dan niet subtiele fragrance, ionisatie van de lucht, allerhande massagefuncties, stoelverwarming- of ventilatie, passende kleureffecten op de beeldschermen en interieurverlichting en last but not least de muziekinstallatie. Bij alle stemmingen hoort een bepaald type muziek, die vanzelfsprekend is voorgeprogrammeerd. Maar de techniek kan ook nummers uit jouw eigen muziekbibliotheek van de smartphone kiezen door alles te analyseren en muziek met het juiste aantal beats per minuut te kiezen.

In mijn geval kwam ik in een poging om me wakker te laten schudden terecht in muziek, geuren, massage en lichteffecten die vaag aan een Pink Floyd live-optreden deden denken. Het goede nieuws is dat het ook allemaal zelf instelbaar gemaakt is. Persoonlijk ben ik niet zo van een interieurparfum, zal ik maar zeggen. Alles bij elkaar redelijk bizar, maar goed gevonden wel.

Eén tip: blijf van de optie ‘training’ af, want na tien minuten oefenen onder leiding van een ingebouwde videotrainer stap je met kramp in buik- en bilspieren uit. Ik kon de uitknop niet vinden, zo snel.

Wil jij als ondernemer ook een keer meerijden?

Vul dan snel het formulier in en dan nemen we contact met je op.

Mercedes S 450 Premium Plus

  • Alleen cijfers invullen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan