SAMEN STERKER

Een biertap in een kledingzaak, waarom niet?

Bier en kleding hebben niet zoveel gemeen, maar creatieve geesten weten elkaar altijd te vinden. Een bierbrouwer en een kledingontwerper maakten in enkele maanden samen het eerste ‘bier-shirt’ en een speciaalbier.

Lees verder

Lydian Zoetman, commercieel directeur
Jopen, bierbrouwerij in Haarlem

Jopen, opgericht in 1994, komt voort uit het initiatief van het Haarlems Biergenootschap om het traditionele Haarlems bier opnieuw te brouwen, op basis van oude bierrecepten uit 1407 en 1501. De historische Jacobskerk in Haarlem werd omgebouwd tot brouwerij, met grand café en restaurant, en gedoopt tot Jopenkerk. Inmiddels heeft Jopen ook twee locaties in de Waarderpolder en in Hoofddorp. Jaarlijks wordt circa 40.000 hectoliter ‘craft’ bier gemaakt, dat aftrek vindt in 23 landen. In 2016 was de brouwer met zeven medailles de grote winnaar van de Dutch Beer Challenge, en dit jaar volgden vijf medailles tijdens de World Beer Awards 2017.

“Crafting Divine Beer“

Hopprint

De samenwerking is net een half jaar oud, maar het eerste ‘bier-shirt’ is een feit en de 3000 liter samen gebrouwen speciaalbier zijn al achter de kiezen. De gemene deler is de ‘hopprint’, verwerkt in schoenen, truien en sokken, én het fleslabel van de Black Tail IPA. En als het aan Rob Schalker, oprichter en directeur van modemerk A Fish Named Fred en Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopenbier, ligt, gaan we het belangrijkste bier-ingredient nog veel vaker treffen. De ondernemers bulken van de ideeën, zo blijkt tijdens een dubbelinterview tussen de brouwketels in de Waarderpolder.

Bier en bloezen (“shirt, niet bloes”, aldus Rob) hebben meer raakvlakken dan je denkt, zegt de modeman. “Bier heeft iets stoers en gaafs. Net als onze kleding, die we maken voor de man die uitgesproken gekleed wil gaan. De ‘Fred’ maakt van iets saais iets moois en treedt daarmee graag naar buiten.” Met zijn grijzende gelstekels en een blauwwitte hopprint onder een hip jasje, is Rob de Fred zelve. Met een knaloranje kunststof vis onder zijn arm kwam hij het Jopen proeflokaal enigszins verlaat binnenzetten. Die vis gaat over het hoofd van de etalagepop, legt hij uit.

Jopen Bier & A Fish Named Fred

Rob Schalker, oprichter en directeur
A Fish Named Fred, kledingmerk in Halfweg

Kledingmerk A Fish Named Fred zag het levenslicht in 2011. De naam is naar het idee van de toen tienjarige dochter van Rob Schalker, Isabel, die het idee opperde het merk Freddy Fish te noemen. De kleding, schoenen en accessoires van de “oranje vis”, gekenmerkt door kleurige printen met verborgen gimmicks en verwijzingen, vinden inmiddels aftrek in 26 landen. A Fish Named Fred houdt met 14 mensen kantoor op de elfde verdieping van de prominente suikersilo”s in Halfweg.

“Be proud and stand out!”

Beleving

“Fred is een leuk, stoer merk met uitstraling”, zegt Lydian van Jopenbier, die naast Rob aanschuift. “Niet stereotype, dat past wel bij ons.” Alles gaat om de “beleving” van het vakmanschap, en waar kan je dat beter vinden dan bij Jopen”, aldus Rob. De ramen van het donkere proeflokaal bieden een blik op de metershoge aluminiumkleurige brouwketels en rijen bierflesjes in productie. Langs de wand stapelen de houten vaten zich op. Vroeger werd het bier in deze fusten vervoerd. Jopen, vernoemd naar deze fusten, komt voort uit het opnieuw brouwen van een eeuwenoud stadsrecept van brouwersstad Haarlem. Dat jaar, 1407, prijkt groots op het Jopenlogo en is subtiel verwerkt in de vier knoopjes van het overhemd dat A Fish Named Fred heeft ontworpen. Bij aankoop van zo’n shirt krijgt de klant een Jopenbierviltje cadeau, in te leveren voor een gratis bier.

“We willen weer mensen naar de winkel trekken”, zegt Rob. Dat is tegendraads in een tijd waarin de webwinkel een grote opmars maakt. En dus moet je mensen verrassen, vult Lydian aan, “want dat willen ze.” Rob: “Het gaat niet meer om het klakkeloos in een rek rammen van de kleding met een prijskaartje. Er moet een verhaal worden verteld.” Vergelijkbaar met de boekwinkel waar ook fietsen worden gerepareerd, of kledingzaken met een barbier (“geen kapper meer”) in het weekend. En wat Rob en Lydian betreft staat er in de toekomst ook een tap in de zaak.

Tijdens het interview met onze verslaggever Manon Stravens.

Wilde plannen

Na het eerste gesprek in de glimmende en gigantische suikersilo’s in Halfweg, waar Rob op de elfde verdieping kantoor houdt, tolde Lydian van de plannen en ideeën die Rob in een mogelijke samenwerking zag. De modeman is de snelle en creatieve denker die overal kansen ziet. “Ongedurig en ongeduldig”, in zijn eigen woorden. Lydian is “meer calculerend”, want zomaar drieduizend liter nieuw te brouwen bier de reguliere productieplanning “infietsen”, vraagt wel wat overleg met haar man Michel Ordeman, met wie ze Jopen draait. Maar enkele weken na dat eerste gesprek “kachelden ze wel met 1600 liter bier” naar Panorama, de fashionbeurs in Berlijn. “Dat dat kan, hoe gaaf is dat?”, vraagt Rob retorisch.

Zo’n samenwerking als deze moet je vooral leuk vinden, vindt Lydian. “Het hoeft niet meteen geld op te leveren.” En van het een komt het ander, aldus Rob. “Dit is superleuk, samen ergens aan werken, gericht op een stipje ergens aan de horizon.” Het einddoel is niet gedefinieerd, maar dat hoeft niet, vinden de ondernemers. “Als het gevoel maar goed is en je erover kunt vertellen.” Ook afspraken hebben ze niet echt gemaakt. “Ja, een soort gentleman’s agreement, dat we elkaar niet mogen schaden.” Een productiefout of “foute types” die ineens ‘Fred’-kleding gaan dragen, het is nooit uit te sluiten. In de ondernemerswereld ligt reputatieschade altijd op de loer.

“Dit soort samenwerking moet je vooral leuk vinden. Het hoeft niet meteen geld op te leveren.” – Lydian

Stoere mannen

Bier, baarden en barbecuen en een vis genaamd Fred. A Fish Named Fred ontwerpt vooralsnog vooral voor mannen. Speciaal voor Jopenpersoneel, dat voor de helft uit vrouwen bestaat, ontwierp het bedrijf wel dameskleding. Maar voor een echte kledinglijn voor vrouwen, duidelijk een diepe wens van Lydian, is hij moeilijk te porren. Damesklanten zijn maar lastig, vindt hij. “Ze vinden mooi wat we maken, maar willen na een bestelling altijd wat anders.” Lydian kan het niet vaak genoeg zeggen. Want complex of niet, vrouwen drinken wel bier.

Maar eerst nieuw bier, want de eerste liters zijn op. En een winkel. Binnenkort opent A Fish Named Fred de eerste in Maastricht, en daar moet ook bier komen natuurlijk. “Bij dezen uitgenodigd”, aldus Rob tegen Lydian. “Bij dezen mijn toezegging”, is direct het antwoord. Het zijn maar een paar vierkante meters, maar wel op een “prachtlocatie”, belooft Rob, terwijl hij enthousiast verder fantaseert. Over tien jaar zijn zijn winkels groot genoeg om er een biertap te plaatsen. En dan is er vast ook ruimte voor een dameslijn.

DOE HET SAMEN!

Ook op zoek naar een ondernemer die jou kan versterken? Gebruik de MijnZaak-app en kom makkelijk in contact. Zoek ondernemers per regio, branche, vaardigheden of specifieke keywords.

Test het nu, volledig GRATIS

Download hier jouw MijnZaak App

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan