– CHECKLIST –

EEN NIEUW BEGIN

30 procent van de ondernemers in het mkb verwacht binnen 5 jaar failliet te zijn als ze hun businessmodel niet snel aanpassen. 15 procent denkt dat er zelfs een radicale omslag nodig is om het bedrijf in leven te houden. Hoe staat het met jou? Hoog tijd voor een frisse start? Gebruik deze checklist.

Lees verder

check-in-boxAnalyseer je kansen

Een goede (startende) ondernemer richt zich op zijn eigen bedrijf, maar kijkt óók opzij én vooruit. Hoe ziet de markt eruit waarin je actief bent? Wat zijn de ontwikkelingen waarmee je te maken krijgt? Denk alleen al aan de enorme digitaliseringsslag die gaande is en alle nieuwe technologieën die starters in staat stellen sneller en slimmer te werken en meer bereik te genereren voor hun diensten. Breng de marktkansen goed in kaart. Hoe? Gebruik het Voorbeeld Ondernemingsplan van De Zaak waarin je wordt geholpen dit soort zaken op een rij te zetten.

check-in-boxSamen sta je sterker

Het kan een heel slimme zet zijn om een businesspartner te zoeken. Ondernemers die samen starten zijn over het algemeen veel succesvoller dan starters die het alleen proberen. Zoek een geschikte partner. Neem hier de tijd voor – ga eerst uitgebreid ‘daten’ voor je aan een ondernemershuwelijk begint.

check-in-boxBegin niet vanaf 0

Je kunt natuurlijk ook een bedrijf overnemen. Er staan genoeg bedrijven te koop en er is vaak een prima financieringsconstructie mogelijk. Het blijkt ook een ideale leerschool voor jonge ondernemers. De overdragende partij kan je inwerken en je bedje is al gespreid qua klantenbestand, naamsbekendheid en wellicht personeel. Vervolgens kun jij er je eigen draai aan geven en je ondernemerskwaliteiten laten zien.

check-in-boxOntwikkel een duidelijke visie, begin klein

Succesvolle starters hebben een ijzersterke visie, op papier of in hun hoofd. Waar wil je naartoe en hoe kom je daar? Dat moet je goed kunnen formuleren. Jouw klant wil ook meer dan ooit weten wat hij aan jou heeft. Denk dus niet vanuit jezelf (wat kan ik?), maar denk vanuit de klant (wat heeft een klant aan mij?). Het is de indruk die je maakt die telt. Vraag je af: wat is mijn kracht en hoe wil ik écht worden gezien? Denk groot en durf te dromen over de verre toekomst, maar begin klein. Wat is klein? Dat is wat je zelf kunt behappen qua tijdsbeslag, leningen, investeringen, risico’s en onzekerheid. Van daaruit ga je verder bouwen richting je ondernemersdroom.

check-in-boxZorg dat je ‘anders’ bent

Wie als starter in een volle markt stapt, moet onderscheidend zijn. Zo hebben succesvolle bedrijven vaak hun eigen niche gekozen of gecreëerd. Iets voor jou? Denk aan een webwinkel in spijkerbroeken voor grote maten of een bedrijf dat als enige unieke schroeven aan professionele bouwbedrijven verkoopt. Je kunt ook onderscheidend zijn door je te specialiseren in wat je al goed doet (denk aan een belastingadviseur die Pools spreekt) of door tijdelijk expertise (interim) te leveren en de flexibele schil van andere bedrijven te zijn.

LEG HET VAST, MAAK EEN PLAN

Om je bedrijf en je plannen te omschrijven, de markt in kaart te brengen en het financiële plaatje rond te krijgen is het slim een ondernemingsplan te maken. Gebruik het Voorbeeld Ondernemingsplan van De Zaak waarmee het maken van een goed plan een simpele invuloefening wordt.

SUCCESVOL STARTEN

Wil je meer praktische tips om een goede (her)start te maken? Lees het boek Succesvol Starten. Download hem gratis in MijnZaak.

VERDIENMODEL AANPASSEN?

Wil je meer weten over het slim aanpassen van je businessmodel en je verdienmodel? Yousri Mandour geeft 7 tips op De Zaak.nl.

Bron: Succesvol Starten
Tekst: Niobe Moen / Raphael Klees

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan