– VLIEGENDE START –

‘LIEVER VOOR IN DE TREIN’

De kracht van een succesvolle overname

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Neem een bestaand bedrijf over – er staan er genoeg te koop – en maak er vervolgens je eigen ‘speeltuin’ van. De kans op succes is dan veel groter. Overnemers aan het woord én 4 gouden tips.

Lees verder

Een nieuw bedrijf starten gaat vaak stroef. Veel bedrijven zijn binnen enkele jaren al failliet of moeten hun activiteiten staken. Hoe anders is dat bij bedrijven die zijn overgenomen.
“Bij een succesvolle overdracht ontstaat er een best of both worlds. De drive en innovatiekracht van jonge overnemers gecombineerd met de ervaring van de overdrager geeft een impuls aan mkb-bedrijven en brengt hen versneld naar de nieuwe wereld.”
Dat is een belangrijke conclusie uit het boekje ‘Jong Overnemen: Hoe twintigers het MKB vernieuwen’, waarin jonge en oude mkb-ondernemers vertellen over de uitdagingen en kansen rond bedrijfsoverdracht. Enkele hoogtepunten uit het boek:

vliegende-start-boekje

LAGE LEEFTIJD IS EEN VOORDEEL

Ruben Walker (36) zocht een frisse opvolger voor zijn bedrijf Natuurlijk Bamboe: “We zijn het bedrijf met 3 partners begonnen, maar Natuurlijk Bamboe bleek voor 2 partners, waaronder ikzelf, te veel om erbij te doen. We zijn op zoek gegaan naar een jonge ondernemer, die het bedrijf wilde uitbouwen. We hebben Natuurlijk Bamboe gepitcht aan een klas van jonge overnemers van de HU. Bram de Lange was de beste. Als je de juiste persoon hebt gevonden dan maakt leeftijd niet uit. Sterker nog: dan is een lage leeftijd juist een voordeel.”

Bram de Lange (26): “Ik wilde eerst een half jaar in het bedrijf werken om zo een goed idee te krijgen van wat me te wachten stond. Ik zag veel kansen om het bedrijf te verbeteren. Ik benader nu actief nieuwe doelgroepen (architecten) en test nieuwe producten (bamboe meubels in een webshop). We draaiden in de eerste maanden in 2016 al de gehele jaaromzet van 2015.”

MISTER CHANGE

Patrick Hans (24) neemt het bedrijf Unique bedrijfskleding over van zijn vader Gerrit-Jan.
“Ik word regelmatig ‘Mister Change’ genoemd”, vertelt Patrick. “Ik ben continue bezig om zaken te optimaliseren. Ik vereenvoudig de processen en pak de automatisering aan. Ons voorraadbeheer had weinig aandacht. In het stroomlijnen daarvan is veel rendement te behalen. Ik werk hard om ons online bestelplatform (webshop) verder uit te bouwen.”
“Er zijn veel kansen in de markt. Ik stap liever nu voor in de trein dan dat ik later achterin de trein terecht kom.”
Zijn vader Gerrit-Jan laat het logische tegengeluid horen: “Ik kijk altijd naar de kosten. Geld moet eerst worden verdiend en dan uitgegeven. Als we niet zo hadden gehandeld hadden we de crisis niet overleefd.”

“Ik word regelmatig Mister Change genoemd.
Ik ben continue bezig om zaken te optimaliseren.”
– Patrick Hans (24)

HET IS JE LEVEN

“Ondernemen is niet een onderdeel van je leven, het ís je leven”, weet Niels van Sterkenburg (21), die het familiebedrijf Van Sterkenburg Groep gaat runnen. “Wij hebben al lang gesprekken over de overdracht. Voor mijn afstuderen maak ik een strategisch overnameplan, dus dat past perfect. Het zet mij aan tot nadenken over wat ik met het bedrijf wil en ik krijg terug wat mijn vader en oom daarvan vinden. Mijn vader betrekt mij bij belangrijke beslissingen, zoals bij de uitbreidingen en vraagt mij wat ik ervan vind. Zo kan ik er rustig ingroeien.”

ECONOMISCHE BOOST

In de meeste gevallen blijkt dat juist de combinatie van jarenlange ondernemerservaring en het enthousiasme en daadkracht van de jonge generatie goed werkt.
Ondernemer Anne-Mary van der Pijl (49), eigenaar van Ami facility, gaat het bedrijf aan haar dochter overdragen. Ze concludeert: “We kunnen veel leren van de nieuwe generatie. Het zal de economie verder helpen. Laat ze levenservaring opdoen en geef ze de tijd. Stuur een beetje bij, niet te veel en laat los.”
Haar dochter, Linda van der Bunt (22), voegt toe: “Ik heb er jaren over nagedacht, ik kan veel leren en het is een fantastische manier om te starten.”

“Ik kan veel leren en het is een fantastische manier om te starten.”
– Linda van der Bunt (22)

OVER HET BOEK

Het boekje “Jong Overnemen. Hoe twintigers het MKB vernieuwen.”, is geschreven door Karin Kleingeld en Lex van Teeffelen (lector financiële en economische advisering van de Hogeschool Utrecht). 20 mkb-ondernemers komen aan het woord over het proces van overname. Het maakt ook duidelijk dat er niet één weg is naar overdracht. Het boek kun je downloaden op de website van Next level MKB.

4 GOUDEN TIPS BIJ OVERDRACHT

1. KIES IN VRIJHEID, MAAR WEES WEL EERLIJK

Druk is een slechte raadgever. De keuze voor het overnemerschap moet groeien en rijpen. Neem én geef daar de tijd voor. Wees wel eerlijk tegen elkaar als je er niets voor voelt. Is het je passie of voelt het als een verplichting? Krijg je de ruimte om te vernieuwen en kun je jouw ideeën verwezenlijken? En is de overdrager in staat om een stap opzij te doen? Dat zijn belangrijke afwegingen om wel of niet in te stappen als overnemer of toch te kiezen voor het starten van een eigen bedrijf.

2. ONDERSCHAT JEZELF NIET EN MAAK GEBRUIK VAN ANDEREN

Onderschat jezelf nooit en vraag hulp bij die zaken waar je niet goed in bent. Gebruik stages of ondernemersnetwerken om rond te kijken in de keuken van andere bedrijven. Wees niet terughoudend om je op beslissende momenten te laten bijstaan door professionele adviseurs. Zij brengen afstand, zodat er een goede balans is tussen emotie en zakelijkheid.

3. MAAK EEN PLAN EN LEG ZAKEN VAST

Zet de afspraken goed op papier. Financiële afspraken, maar ook afspraken over de bedrijfswaarde en het worden van vennoot of (meerderheids)aandeelhouder. Maak harde afspraken over het moment van de formele overdracht. Zeker niet onbelangrijk daarbij is: Wat zijn de rollen na de overdracht? Veel overdragers lopen daar graag omheen. Hoeveel kwaliteiten de overnemer ook heeft, de sleutel ligt uiteindelijk bij de overdrager. In een familiebedrijf kunnen er meer betrokkenen zijn, zoals de kinderen die niet actief zijn in het bedrijf. Betrek hen actief in het proces.

4. STRAK OP JE DOEL, FLEXIBEL ER NAARTOE

Stel duidelijke doelen rond de overname en werk daar samen flexibel naar toe. Houd focus op je doel. Denk continue in verschillende scenario’s en pas deze aan als de situatie verandert of zich een nieuwe kans voordoet. Benoem ook de optie dat de overdracht uiteindelijk niet doorgaat. Dat geeft emotionele ruimte en zo kan er tijdig naar een andere oplossing worden gezocht.

OVERNAMES BELANGRIJK VOOR ECONOMIE – FACTS & FIGURES

Grotere overlevingskans

Een bedrijf overnemen in plaats van er zelf één starten biedt een grotere overlevingskans. Vijf jaar na de start is 96 procent van deze overgenomen bedrijven nog steeds actief. Tweederde van de startende overnemers is zó succesvol dat ze omzetstijging realiseren, het klantenbestand vergroten en de winstgevendheid verbeteren.

Meer werkgelegenheid

In Nederland leveren overgedragen bedrijven 3,5 keer meer werkgelegenheid op dan alle startende bedrijven bij elkaar.

Ruim 55.000 bedrijven te koop

Er staan steeds meer midden- en kleinbedrijven te koop: in 2011 ging het om 23.500 bedrijven. Nu staan er 55.700 bedrijven in de verkoop.

Veel banen op het spel

Bij overdrachten staan nu 7,1 procent van alle voltijdsbanen op het spel. Het afbreukrisico voor de Nederlandse economie is sterk toegenomen. Het werkgelegenheidsverlies als gevolg van mislukte overdrachten is in vergelijking met 2011 verdubbeld en de omzetderving en kapitaalvernietiging zijn verviervoudigd.

Overdrachten
  • Jaarlijks worden er 10.000 tot 15.000 bedrijven overgedragen.
  • Met name familiebedrijven staan nu in de verkoop.
  • Verkopende ondernemers beschikken over meer aan- of verkoopervaring.
  • Bedrijven die te koop staan zijn minder afhankelijk van de ondernemer.
  • 75% van de bedrijven innoveert na overdracht.
  • De vraagprijs bij verkopende ondernemers lijkt realistischer.
  • Verkopende ondernemers exporteren meer.
  • Het percentage bedrijven dat kansrijk is bij verkoop is gestegen van 44% naar 53%.
  • De crisis heeft ertoe geleid dat ondernemers de verkoop van hun bedrijf uitstelden. Daardoor is de ondernemersleeftijd bij verkoop toegenomen: van begin 50 in 2011 naar 60 jaar in 2014/2015.

 

Bron: Onderzoek Hogeschool Utrecht, Onderzoek NLGroeit, Kamer van Koophandel

Tekst: Karin Kleingeld / Raphael Klees
Foto’s & video: Kade 104, fotografie en ontwerp

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan