Leen Zevenbergen is serie-ondernemer en momenteel CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus. Hij begon op zijn 24ste zijn eerste bedrijf, werkte aan circa twintig startups en gaf leiding aan multinationals. In deze column deelt Leen zijn ervaring en ideeën.

Wees de beste VOOR de wereld

Als we denken aan groeien denken we aan groter worden. Slechts zelden denken we aan beter worden. Groeien in de spreekwoordelijke zin, waar “ik ben gegroeid” betekent “ik ben beter geworden”.

Er bestaat in de wereld een fenomeen dat we B Corps noemen. Zoek maar eens op op www.bcorporation.net. Dat zijn bedrijven die niet “the best IN the world” willen zijn, maar “the best FOR the world”. Dat zijn bedrijven die gegroeid zijn. Dat zijn bedrijven waar de wereld wat mee opschiet.

En zou het niet eens tijd worden dat we allemaal een beetje groeien in die zin, beter zijn VOOR de wereld. Het is de hoogste tijd dat alle ondernemers het heft in handen gaan nemen. Want ondernemers, groot en klein, zullen de verbeteraars van deze wereld moeten worden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het juist ondernemers zijn die de wereld gaan veranderen. Ondernemers worden daarom ook wel de “change agents” genoemd. Daar horen jullie allemaal bij.
Als het dus niet de ondernemers zijn die de wereld gaan verbeteren, dan gaat het niet gebeuren. Overheden en grote corporates zijn de volgers.

Wat inmiddels ook uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is is dat alleen duurzame bedrijven gaan overleven. Tja, al dat wetenschappelijk onderzoek toont dus aan wat we al wisten. De “gut feeling” van ondernemers vertelde al lang dat duurzame bedrijven, die iets bijdragen aan de wereld, uiteindelijk als beste uit de bus komen.
En je ziet het overal om je heen. Tony’s Chocolonely is uitgegroeid tot grootste chocolade leverancier in Nederland, nádat het was gegroeid naar de beste voor de wereld, als B Corp.

In de komende jaren zal het aantal B Corps groeien van de huidige 2000 bedrijven, waarvan 200 in Europa, naar zeker 1000 in Europa. Ondernemers willen erbij horen, willen een betekenis hebben. Bedrijven met een betekenis voor de wereld doen het beter, trekken betere mensen aan, maken meer winst, hebben de sympathie van de consument. Kortom, bedrijven die groeien naar de beste VOOR de wereld zullen de wereld verbeteren en dus ook zichzelf.

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan