– SLIMMER & SNELLER –

WATERDICHTE SERVICE

Specialist in rieten kappen kan groeien dankzij eigen app

Lees verder

telfort-zakelijk-20-jaar-logo

Rietdekker Boelie van de Beek (44) ‘knutselde’ zelf maar een eigen app in elkaar. Door de enorme groei had zijn bedrijf dringend meer inzicht nodig in klanten en werkzaamheden. Nu heeft hij samen met zijn compagnon meer grip op de planning en de exacte status van de onderneming.

Jeroen van Spijk en Boelie van de Beek

Naam: Boelie van de Beek
Functie: Directeur en mede-eigenaar
Bedrijf: Rietbeheer BV
Gevestigd in: Ermelo
Aantal werknemers: 7
Aantal klanten: 850+

“We groeiden zo hard dat we onze regio moesten verkleinen.”

EIGEN APP

De ruim 850 klanten van Rietbeheer krijgen tweemaal per jaar bezoek van het bedrijf. Dat vergt een strakke planning. Het bedrijf hield alle klantgegevens bij in Microsoft Acces, maar zeker met de groei van Rietbeheer bood dit onvoldoende controle. “We vulden allerlei lijsten in met contactgegevens en afspraakdata. Een foutje was zo gemaakt. In plaats van iets af te vinken, kon je gemakkelijk per ongeluk een klant uit het systeem verwijderen”, vertelt Boelie. Bovendien ontbrak een goed beeld van de klant. Boelie: “Als je met een klant belt, is het belangrijk om te weten wie je voor je hebt. Dat voelt iemand meteen. Een naam en een adres zeggen niet veel.”

Boelie ontdekte bij toeval FileMaker in de AppStore van Apple en ging zelf aan de slag. “Ik ben erin gedoken en kon binnen tweeënhalf uur eenvoudig een app in elkaar knutselen, compleet met foto’s. Je moet het wel leuk vinden. Ik ben rietdekker, daar ben ik goed in, maar ik vind het wel leuk om dit soort mogelijkheden te onderzoeken. Na mijn eigen poging werkte nog lang niet alles zoals ik wilde, dus heb ik een cursus van een dag gevolgd bij Lesterius. Ik heb uiteindelijk geleerd hoe je scripts op-maat maakt in FileMaker. Dat was voldoende om zelf een volledige app te bouwen dat ons bedrijf op allerlei manieren ondersteunt. Ja, dat is mooi. Als het uiteindelijk werkt, sta je samen te juichen.”

printscreen_filemaker

SLEUTEL TOT GROEI

Dertien jaar geleden begon Boelie samen met Jeroen van Spijk (45) het bedrijf Rietbeheer BV. “Vanaf het begin hebben we ons puur gefocust op het onderhoud van rieten daken. We kozen ervoor geen nieuwe daken te plaatsen. Daarin zijn we uniek in Nederland.” Dankzij die focus heeft het bedrijf zich kunnen ontwikkelen tot specialist. En dat betaalt zich uit. “Toen we eenmaal 6 jaar bestonden ging het heel hard. Een stroomversnelling.”
Inmiddels heeft Rietbeheer 7 medewerkers en meer dan 850 klanten. “We groeiden zo hard dat we onze regio moesten verkleinen. Het opleiden van geschikte nieuwe mensen ging niet snel genoeg dus hebben we onze klantenkring beperkt tot 50 kilometer van Ermelo.”

INNOVATIEVE METHODE

“We hebben een nieuwe methode ontwikkeld om rieten daken in te sprayen”, vertelt Boelie. “We hebben het afgekeken van de voedingsindustrie. In plaats van vloeistof spuiten we een laag schuim op het dak, net shampoo. We noemen het dakschuim. Het schuim heeft veel langer contact met het riet waardoor het beter werkt. Er waren heel wat tests voor nodig om het zover te krijgen, maar het werkt perfect. Dit is nu het derde jaar dat we dit gebruiken. En we zijn de enige. Soms bellen concurrenten en vragen: hoe doen jullie dat toch? Maar dat is beroepsgeheim natuurlijk.”

“Ga voor kwaliteit”

Groeitip van Boelie van de Beek: “Focus niet op korte termijngroei. Wij hebben vanaf het begin gefocust op kwaliteit leveren in plaats van voor de laagste prijs leveren. Daar plukken we nu de vruchten van. Je bouwt een stevige groep vaste klanten op, waar je zonder schaamte terug kunt. In de crisis hadden veel concurrenten het moeilijk, maar wij hadden 700 vaste klanten. Nu groeien we met ruim 10 procent per jaar. Ga dus voor een duurzame klantrelatie.”

TRANSPARANT EN EFFICIËNT

Boelie: “Via onze eigen app kunnen we nu al onze klanten en historie inzien, inclusief beelden van het dak. We weten wat er wanneer is gebeurd en moet gebeuren, hoeveel uur er door welke medewerker is gewerkt en hoeveel materiaal we hebben gebruikt. Ook de facturatie gaat via FileMaker. Alles is transparant en controleerbaar en we kunnen efficiënt werken. Iedere medewerker ziet op zijn iPhone of iPad welke klanten hij moet bezoeken. Zowel thuis, onderweg als ter plaatse heeft hij altijd de meest actuele gegevens bij de hand. Via een koppeling naar Google Maps wordt hij direct naar het adres van de klanten gedirigeerd. Via de app houdt hij eenvoudig zijn uren zelf bij.”

Rietbeheer is nog lang niet klaar met het benutten van de mogelijkheden van de app. “We leggen steeds meer gegevens vast in de app om beter inzicht te krijgen in onze prestaties, bijvoorbeeld hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden kosten. Ook gaan we onze rietvoorraad erin verwerken zodat we direct zien wat we nog in de schuur hebben liggen. Daarnaast willen we er behalve de gewerkte uren ook vrije dagen en vakantiedagen in bijhouden. We krijgen steeds nieuwe ideeën. Een mooi voorbeeld is dat we nu foto’s van de daken van klanten laten maken die we in de app zetten. Zo weten we bij een volgend bezoek precies wat de stand van zaken is. Ook maken we video’s met een drone om te kijken hoe het dak er van boven uitziet. Een compilatie hiervan geven we aan onze klanten als kadootje.”

oktober_tweet_telfort_campagne_vast-mobiel_v101

telfort-zakelijk-20-jaar-logo

COMPLETE OPLOSSINGEN VOOR HET MKB

Mobiel, Hosted Telefonie en Zakelijk Internet. Telfort Zakelijk helpt je met complete oplossingen. Zo kun je net zo succesvol zakendoen, maar dan supervoordelig!

Ontdek de mogelijkheden

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan