Eva Gladek Metabolic DZ8 Powervrouw

POWERVROUW

“IK HEB EEN EINDELOOS RESERVOIR AAN HOOP

Visie, passie en een rotsvast geloof in een betere wereld, haalbaar ‘nog voor ik dood ga’, zijn de drijvende krachten van Eva Gladek, oprichter en directeur van Metabolic, een actie- en adviesbureau voor duurzaamheid.

LEES VERDER

Met haar 33 jaren heeft ze nog wel even, maar eigenlijk is er geen tijd te verliezen, weet ze. “De wereld verkeert in een kritieke staat.” En Gladeks missie met Metabolic is groots. “De transitie naar een circulaire en duurzame economie, zodat toekomstige generaties daar ook nog wat aan hebben.” Een visie die ze uitdraagt in adviezen voor banken, bedrijven, milieuorganisaties en op internationale congressen. En die haar diverse keren een hoge plek op duurzame ranglijsten, van onder meer dagblad Trouw en ABN Amro opleverde.

MijnZaak Profiel

Betekenisvoller

Gladek, geboren en getogen in New York als kind van twee Poolse immigranten, had net zo goed het ‘kapitalistische pad’ kunnen bewandelen. Haar ouders, op de vlucht voor de uitzichtloosheid van het communistische Polen en op zoek naar de American Dream, hadden weinig op met het milieu. Met haar studie moleculaire biologie zou ze medicijnen gaan ontwikkelen. “Ondertussen werd ik gegrepen door de statistieken over het milieu en de voedselcrisis op onze planeet”, vertelt Gladek. “Hoe kon ik mijn liefde voor wetenschap betekenisvoller inzetten?” Niet als milieujournalist en televisieproducent, die misstanden aan de kaak stelt, wat ze een tijdje probeerde. “Een item over leeggeviste zeeën leverde niet de hits op die populaire onderwerpen wel kregen. Mensen reageerden niet.” Ook niet met het adviesbureau voor duurzaamheid dat ze na een studie industriële ecologie oprichtte. Dat leverde ‘mooie rapporten op, die vervolgens in de kast belandden om vooral stof te happen.’

Creatieve broedplaats

Met Metabolic, dat ze in 2012 opzette in Nederland, waar ze inmiddels via de liefde terecht was gekomen, vond Gladek haar plek. “Hier zetten we onze ideeën om in daden.” Behalve een bureau voor advies en ‘systeemanalyses’ is Metabolic ook aanjager en mede-ontwikkelaar van onder meer de Ceuvel, een creatieve broedplaats op een voormalige scheepswerf in Amsterdam-Noord. Een ‘uit het niets opgetrokken’ circulaire mini-economie, met zelf geïnstalleerde water-, voedsel-, afval en energiesystemen. “We brengen theorie en papier zelf in praktijk en vertalen die ervaringen weer naar onze adviezen.” Waternet, Rabobank en WWF zijn enkele van Metabolics klanten.

Workaholic

Focus, een ‘oud mantra voor de startup’, is niet aan Gladek besteed. Juist niet, legt ze uit. “Want voedsel, chemie, landbouw, energie, alles hangt met elkaar samen. Je kunt wel biologisch afbreekbaar plastic ontwikkelen, maar je bereikt een averechts effect als dat gewoon in de reguliere plasticbak terecht komt. Bovendien kost de productie van biomassa daarvoor bijna meer olie dan gewoon plastic.” Alleen met oog voor complexiteit kun je duurzame oplossingen zoeken, aldus Gladek. “En dat systeemdenken is onze kracht.”

“Soms moet je die extra kilometer afleggen om je doel te bereiken.”

Cool is niet genoeg

“Ik ben echt een workaholic, zeven dagen per week. Niet gezond, nee, maar ik kan en wil niet stoppen”, aldus de jonge ondernemer. “Soms moet je die extra kilometer afleggen om je doel te bereiken.” Visie en passie zijn de motoren waarop dat is vol te houden, zegt ze. “Die heb je als ondernemer broodnodig, om het vooral in moeilijke tijden niet op te geven.” Veel startups worden opgericht omdat het ‘cool’ is, maar die houden het volgens Gladek zonder ‘reden’ niet lang vol. “Ik herinner me goed dat we met een kleine groep zonder geld en kantoor de Ceuvel van de grond wilden trekken. Ik tekende, met 150 euro op mijn rekening. Absurd!” Maar de idealisten werden ontwikkelaars, en met hulp van vrijwilligers en bedrijven werd capaciteit, ervaring en een ‘energieke beweging’ opgebouwd. Zelf doen wat je preekt, helpt ook. “Je doet ervaring op en je geloofwaardigheid groeit. Mensen gaan vanzelf naar je luisteren.”

Hoop

Gladeks jonge leeftijd wekte wel eens scepsis op. “Had ik twee maanden telefonisch advies gegeven aan de directeur van een Duits chemiebedrijf, kwam hij er bij de ontmoeting achter dat hij advies kreeg van een 26-jarig meisje. Dat was ‘fun’, grinnikt Gladek. Van seksediscriminatie heeft ze nooit iets gemerkt. “Of ik heb dat gewoon genegeerd.” Je bent gekwalificeerd, heb dus vertrouwen in je kunde. “Toch vooral een ‘attitude-thing’, voegt ze toe.

De snelheid waarmee nieuwe technologie wordt ontwikkeld, geeft Gladek hoop, mits die technologie op een juiste manier worden ingezet. “In de tien jaar dat ik dit werk doe, is er ook enorm veel veranderd. Duurzaamheid is uit de marketingafdeling getrokken en heeft nu de bedrijfstop bereikt. Bedrijven en overheden nemen dat nu stukken serieuzer.” Maar er is nog een lange weg te gaan en bevolkingsgroei en levenswijze leggen volgens Gladek een grote druk op water, voedsel en land. Opgeven is geen optie. Gladek: “Ik beschik over een eindeloos reservoir aan hoop. En als ik het niet doe, wie doet het dan?” Haar ouders heeft ze sowieso overtuigd. “Ze zitten nu ook op de fiets.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan