MEER BUSINESS

3 SLEUTELS TOT GROEI

3 ondernemers aan het woord

Claudette, Emiel en Duco zijn druk bezig met de groei van hun bedrijf. Wat is voor hen de belangrijkste factor voor succes? Ze delen hun visie.

Lees verder

Claudette Martens

Directeur en oprichter van Neomax

MijnZaak Profiel

“Maak keuzes als een echte ondernemer!”

“Het is vanzelfsprekend dat het voor ondernemers belangrijk is om de juiste keuzes te maken in zowel je privé- als werkleven. Zorg er hierbij ook vooral voor dat je je eigen keuzes maakt en je daarbij niet laat beïnvloeden door je omgeving. Tijdens het runnen van een onderneming kan je makkelijk worden afgeleid door zaken die in je privéleven gebeuren. Maar een eigen bedrijf is als een klein kind, die kan je geen moment alleen kunt laten. Toen ik met neomax begon, was ik zwanger. Ik maakte dus eigenlijk twee geboortes mee: die van mijn bedrijf en die van mijn tweede kind. Als je een gezin hebt, is werken een heel groot offer dat je brengt. Je wilt toch zien hoe je kinderen zich ontwikkelen en erbij zijn als ze opgroeien. Als je dat offer brengt, moet het dus niet voor niets zijn. Als ondernemer werk je hard, maar je werkt ook voor jezelf en je bent financieel onafhankelijk. Het hebben van een gezin hoeft absoluut niet ten koste te gaan van een mooie carrière. Er moet een knop om. En als daardoor het privéleven even ‘on hold’ wordt gezet, kan dit altijd later weer worden ingehaald wanneer je met trots kan terugkijken op een succesvol bedrijf.”

Emiel Putman

Directeur en oprichter van CRM Partners

MijnZaak Profiel

“Groei is een mindset”

“De belangrijkste randvoorwaarde voor groei is het hebben van de juiste mindset. Je kunt pas groeien als je jezelf volledig openstelt, in mogelijkheden denkt, je niet laat demotiveren en je vooral niet af laat leiden van jouw doel. En dat vergt een flinke dosis zelfkennis, reflectie en doorzettingsvermogen. Daarnaast is het belangrijk om doelen te visualiseren. Waar zou je bijvoorbeeld graag willen staan over vijf jaar? Zorg dat dit doel ambitieus is en laat je niet remmen door mogelijke mitsen en maren. Zodra je dat voor jezelf helder hebt is het belangrijk om dat binnen je organisatie uit te durven spreken en mensen te vragen om zich alvast voor te bereiden op die nieuwe situatie. En tot slot is groei natuurlijk geen doel op zich. Het moet worden gevoed door de passie van je team en het hogere doel waar je samen voor gaat. Begin dus ook altijd met de ‘why’. Ik refereer graag aan het beroemde verhaal van een reiziger die een kathedraal in aanbouw bezoekt en aan drie steenhouwers vraagt wat zij aan het doen zijn. De eerste steenhouwer zegt: ik houw stenen. De tweede zegt: ik verdien geld. Terwijl de derde zegt: ik bouw een kathedraal. Zo is onze metaforische ‘kathedraal’ om onze klanten geliefd te maken bij hun klanten. Zoiets verzin je niet op een mooie zomerse namiddag, maar ook daar gaat een proces aan vooraf.”

Duco Sickinghe

Managing partner van Fortino Capital

MijnZaak Profiel

“Let op het DNA van je investeerder”

“Bedrijven die een ambitieuze groei realiseren zijn tegenwoordig vaak disruptieve spelers die de traditionele markt op zijn kop zetten. Ze beschikken over unieke kenmerken en ontwikkelen innovatieve producten en diensten. Ze voegen waarde toe en weten hoe ze de markt optimaal kunnen bedienen. Zo’n businessplan wordt niet in één middag uit de grond gestampt, maar ontstaat nadat een lange – soms hobbelige – weg is afgelegd. Een kapitaalinjectie neemt de drempels uit de weg en zorgt voor een ongekende boost. Kapitaal maakt het verschil tussen wel of niet de top behalen. Het aantrekken van kapitaal is echter meer dan het afsluiten van een lening of hypotheek. Een mede-aandeelhouder zal geld meebrengen, maar veel belangrijker is het DNA-profiel, dus de persoonlijkheid en ervaring van de investeerder. De passie van een investeerder en de persoonlijke match vormen de belangrijkste factoren voor een ondernemer om het ‘beste’ geld aan te trekken. Je zit immers voor een langere periode ‘met elkaar opgescheept’. Deze fit is minder relevant wanneer alles goed gaat, maar goud waard in moeilijkere tijden. Het succes van een bedrijf bouwen hangt nauw samen met je bedrijfscultuur, leadership door managers en medewerkers, strategie en een goede grip op de executie. Aandeelhouders die denken in deze termen door eigen ervaring, staan naast je. Ook als de weg een serieuze hobbel kent. Investeren is namelijk een zaak van mensen, geld is daarbij een hulpmiddel.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Uw naam

E-mail

Meld aan